GP SR: ZHODNOTENIE STAVU ZÁKONNOSTI VŠEOBECNE ZÁVÄZNÝCH NARIADENÍ MIEST A OBCÍ VO VECIACH ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY
Prokuratúra Slovenskej republiky zhodnotila (v roku 2022) stav zákonnosti obligatórnych (povinných) všeobecne záväzných nariadení (VZN) miest a obcí na celom území Slovenskej republiky, ktoré musí mať každá obec vo veciach územnej samosprávy prijaté podľa zákona obecnom zriadení. Materiál obsahuje svojím spôsobom unikátne údaje zhromaždené z celkovo 2914 miest a obcí nachádzajúcich sa na celom území SR. ... viac
Povinné VZN miest a obcí sa týkajú
- názvov ulíc a iných verejných priestranstiev, ako aj ich zmeny;
- pravidiel na udržiavanie čistoty v obci a ochranu verejnej zelene;
- pravidiel času predaja v obchode a času prevádzky služieb;
- podrobností o organizácii miestneho referenda a
- činností, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste.
Zo získaných poznatkov vyplýva záver, že aj napriek uplynutiu už dostatočne dlhého časového obdobia od 1. 4. 2018, kedy novela zákona o obecnom zriadení nadobudla účinnosť (uplynuli už viac ako 4 roky), obce dostatočne nezareagovali na túto právnu úpravu a zodpovedajúce nariadenia na svojom území neprijali (napr. pri VZN o určení názvov ulíc a verejných priestranstiev si túto povinnosť nesplnilo až 78 % obcí).
Z percentuálnych vyjadrení stavu prijatia niektorých VZN možno s určitosťou vysloviť záver, že jeho úroveň a výška je výrazne determinovaná presadzovaním a vynucovaním orgánmi prokuratúry, kedy obce prijali predmetné VZN a teda splnili si svoju zákonnú povinnosť až na základe podaného upozornenia prokurátora.
Prokuratúry na zistené porušenia reagovali podaním celkovo 328 protestov prokurátora, ktoré smerovali priamo proti nezákonným VZN a 307 upozornení prokurátora, ktorými prokuratúry reagovali prevažne na procesné pochybenia pri prijímaní preskúmavaných VZN.
Prokuratúra zanalyzovala dôvodnosť a účelnosť právnej úpravy obsiahnutej v zákone obecnom zriadení, ktorá ukladá obciam prijať VZN vo vyššie uvedených oblastiach územnej samosprávy. Výsledky previerok vedú k záveru, že zmena súčasnej úpravy v zákone o obecnom zriadení je žiaduca a nevyhnutná v tom smere, aby obce mohli v rámci výkonu samosprávy normatívne upraviť len tie spoločenské vzťahy, ktoré sú odôvodnené z hľadiska ich miestnych pomerov. Obligatórne uloženie takejto povinnosti v zmysle súčasnej úpravy je však v mnohých prípadoch nelogické a neefektívne.
Je tiež nesporné, že problematika samosprávnych všeobecne záväzných nariadení si zasluhuje väčšiu mieru pozornosti tak zo strany zákonodarcu, ako aj zo strany príslušných odborných inštitúcií, keďže obce často krát toto ustanovenie vykladajú nezákonne a snažia sa regulovať právne vzťahy nad rozsah, ktorý im je umožnený právnymi predpismi.
Podrobnosti, príklady a štatistické údaje nájdete v dokumente v úplnom znení:
Úplné znenie