PREVIERKA STAVU ZÁKONNOSTI V REŠTITUČNÝCH KONANIACH ODHALILA DLHODOBÚ NEČINNOSŤ
Generálna prokuratúra Slovenskej republiky na netrestnom úseku v rámci plnenia Plánu hlavných úloh prokuratúry SR na rok 2021 vykonala previerku stavu zákonnosti v postupe a rozhodovaní orgánov verejnej správy vo veciach pozemkových reštitúcií. Ukázalo sa ako nevyhnutné previerkovou činnosťou preskúmať najmä stav reštitučných konaní, ktoré doposiaľ nie sú ukončené.
Prokurátori špecializovaní na netrestnom úseku vykonali previerku na pozemkových a lesných odboroch okresných úradov, ako aj na odboroch opravných prostriedkov v druhoinštančnom konaní na celom území SR. Výsledkom vykonanej previerky bolo zistenie dlhodobej nečinnosti v konaniach preverovaných orgánov verejnej správy, ktorá mala svoje dôvody najmä v náročnosti reštitučnej agendy a v nedostatočnom personálnom a odborne pripravenom administratívnom aparáte. Dĺžku reštitučných konaní od roku 2004 taktiež negatívne ovplyvnila aj viacnásobná reorganizácia štátnej správy.
Zo skutočností zistených previerkovou činnosťou vyplýva, že niektoré konania, ktoré začali napríklad v roku 1992, neboli do roku 2021 ukončené. Je potrebné si uvedomiť, že počas neúnosnej doby, presahujúcej niekoľko desiatok rokov, sa občania nášho štátu nedomohli svojich ústavných práv, medzi ktoré nepochybne patrí ústavné právo vlastniť majetok. Uplatnený reštitučný nárok spadá pod ochranu majetku, vyplývajúcu z čl. 20 Ústavy SR a čl. 1 Dodatkového protokolu k Európskemu dohovoru o ľudských právach. Je preto zrejmé, že k historickej krivde, premietnutej do vymedzenia reštitučných titulov, pristúpila aj krivda novej doby, pretavená do neschopnosti štátu inštitucionálne zabezpečiť rozhodnutie vo veci v rozumných lehotách.
Na základe poznatkov z previerok možno ako systémový nedostatok vnímať neproporčné rozdelenie počtu zamestnancov pozemkových a lesných odborov jednotlivých okresných úradov v rámci Slovenskej republiky, vykonávajúcich reštitučnú agendu, čo sa odráža v nerovnomernej zaťaženosti zamestnancov, ktorí realizujú túto agendu.
Z vykonanej previerky vzišlo aj v spolupráci s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR personálne a konštruktívne riešenie uvedeného problému dočasným presunom personálnych kapacít na vybrané okresné úrady, pozemkové a lesné odbory, u ktorých netrestný odbor Generálnej prokuratúry SR konštatoval najväčšiu zaťaženosť nevybavenými vecami. Je potrebné si v tejto špecifickej agende taktiež uvedomiť, že reštitučné konania mohli byť uplatnené len ku konkrétnemu dátumu, teda v súčasnosti už nie je možné, aby boli začaté nové reštitučné konania.
Na základe predmetnej previerky bolo podaných vyše 200 prokurátorských opatrení, smerujúcich k náprave nečinnosti okresných úradov. Všetkým opatreniam, o ktorých bolo v čase previerok aj rozhodnuté, bolo vyhovené. Prokuratúra Slovenskej republiky vykoná v predmetnej oblasti v primeranom časovom odstupe kontrolné previerky zachovania zákonnosti, za účelom naplnenia jej ústavného poslania, ktorým je (okrem iného) ochrana práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb.