Preskočiť na hlavný obsah

Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Domov
  2. Informácie
  3. Správy
  4. Detail

GENERÁLNA PROKURATÚRA SR: Previerkami v oblasti právnej úpravy parkovania na území miest a obcí boli zistené rozsiahle pochybenia

Vzhľadom na neustále sa zvyšujúci počet motorových vozidiel na Slovensku a v tej súvislosti stále početnejšie prijímanú právnu reguláciu zo strany miest a obcí, vykonali orgány prokuratúry Slovenskej republiky na základe rozhodnutia generálneho prokurátora Slovenskej republiky v priebehu roka 2025 rozsiahlu previerkovú činnosť zameranú na dodržiavanie zákonnosti regulácie parkovania motorových vozidiel na území miest a obcí a súvisiacej rozhodovacej činnosti.

Problematika parkovania predstavuje v súčasnosti vysoko aktuálnu tému tak z právneho hľadiska, ako aj z hľadiska spoločenského. Zvýšený dopyt po odstavení svojho motorového vozidla obyvateľmi miest a obcí núti jednotlivé samosprávy normatívne upravovať pravidlá parkovania, resp. aj státia, čo v mnohých prípadoch so sebou prináša zásah do práv a oprávnených záujmov fyzických a právnických osôb (účastníkov cestnej premávky). Vzhľadom na to, že len prokuratúra Slovenskej republiky je oprávnená vykonávať dozor nad zákonnosťou postupov a rozhodovania orgánov územnej samosprávy, bolo priam jej povinnosťou tieto právne úpravy, potencionálne spôsobilé zasiahnuť do práv a oprávnených záujmov, zachytiť a vyhodnotiť v zmysle zákonných požiadaviek.

Previerky zachovávania zákonnosti boli vykonané vo všetkých mestách a vybraných obciach Slovenskej republiky.

Zamerané boli na preskúmanie zákonnosti v podstate všetkých druhov normatívnych správnych aktov prijatých za účelom regulácie parkovania na území miest a obcí, teda nielen tých všeobecne záväzných nariadení, ktorých prijatie sa predpokladá v zmysle cestného zákona (dočasné parkovanie), resp. zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (trvalé státie), ale aj všeobecne záväzných nariadení miest a obcí, ktoré síce boli prijaté za iným účelom ako regulácia parkovania, ale svojou úpravou tiež zasahovali do úpravy parkovania/státia/zastavenia na územiach miest a obcí. 

Osobitnú skupinu tvorili tzv. iné správne akty, označené ako napr. Prevádzkový poriadok, Zásady parkovania a pod., ktoré sa normatívnym spôsobom snažili upraviť reguláciu parkovania v mestách a obciach rovnakým spôsobom, ako všeobecne záväzné nariadenie, ale s tým rozdielom, že zákon takúto normatívnu úpravu vo forme iného správneho aktu jednak nepozná, a v mnohých prípadoch tieto akty boli prijímané mimo zastupiteľstva danej samosprávy, teda bez akejkoľvek verejnej kontroly a možnosti ovplyvnenia jeho textu. V tomto prípade Generálna prokuratúra Slovenskej republiky reagovala okrem iného na zistenia vyplývajúce z nezákonnej regulácie parkovania v mestskej časti Bratislava – Petržalka.

Drvivá väčšina poznatkov vyplývajúcich z vykonaných previerok sa týka zistenej nezákonnosti, na ktorú orgány prokuratúry reagovali podaním protestu prokurátora resp. upozornením na porušenie zákona. Boli zistené viaceré porušenia zákona v oblasti určenia základných podmienok dočasného ako aj trvalého parkovania na území miest a obcí, viaceré formy porušenia antidiskriminačného zákona, porušovanie práv osôb so zdravotným znevýhodnením a v neposlednom rade nezákonné ukladanie rôznych povinností obyvateľom miest a obcí, často až bizarného charakteru. Tiež boli zistené prípady nemožnosti platby v hotovosti za parkovanie v mestách či obciach, čo zakladá rozpor s článkom 39a Ústavy Slovenskej republiky. Zhodnotenie zároveň definovalo odpovede na viaceré otázky odborného charakteru, ktoré neboli tak odbornou, ako i laickou verejnosťou doposiaľ vôbec riešené.

Celkovo bolo preskúmaných 577 všeobecne záväzných nariadení a iných správnych aktov týkajúcich sa regulácie parkovania – rôzne Prevádzkové poriadky a Zásady parkovania, pričom až v 460 prípadoch bolo zistené porušenie zákona (čo predstavuje až 80% nezákonných aktov), pričom na uvedenú nezákonnosť bolo reagované podaním 372 protestov a 79 upozornení prokurátora. V 9 prípadoch bola nezákonnosť zo strany miest odstránená po prerokovaní záverov z vykonanej previerky bez potreby podať akékoľvek opatrenie prokurátora, a to na základe ich vlastného rozhodnutia.

Na základe sumarizácie poznatkov o stave zákonnosti právnej regulácie parkovania na území miest a obcí považuje generálna prokuratúra za nevyhnutnú legislatívnu zmenu zákonnej úpravy dočasného parkovania tak, aby táto reagovala na súčasné trendy a stav, v akom sa v tomto čase nachádza realizácia parkovania najmä v mestách (napr. právna úprava rezidentského parkovania)

S poukazom na rozsah a závažnosť porušení zákona na úseku parkovania v mestách a obciach sa generálny prokurátor Slovenskej republiky rozhodol iniciovať multilaterálne pracovné stretnutie za účasti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ako vecného gestora danej legislatívy, ako aj zástupcov oboch samosprávnych združení, a to Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska, ktoré sa bude konať na pôde Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky na začiatku roka 2026.

Podrobnosti nájdete v úplnom znení zhodnotenia: 

Zhodnotenie stavu zákonnosti regulácie parkovania 2025