GENERÁLNA PROKURATÚRA SR: Previerkami v oblasti právnej úpravy parkovania na území miest a obcí boli zistené rozsiahle pochybenia
Vzhľadom na neustále sa zvyšujúci počet motorových vozidiel na Slovensku a v tej súvislosti stále početnejšie prijímanú právnu reguláciu zo strany miest a obcí, vykonali orgány prokuratúry Slovenskej republiky na základe rozhodnutia generálneho prokurátora Slovenskej republiky v priebehu roka 2025 rozsiahlu previerkovú činnosť zameranú na dodržiavanie zákonnosti regulácie parkovania motorových vozidiel na území miest a obcí a súvisiacej rozhodovacej činnosti.
Problematika parkovania predstavuje v súčasnosti vysoko aktuálnu tému tak z právneho hľadiska, ako aj z hľadiska spoločenského. Zvýšený dopyt po odstavení svojho motorového vozidla obyvateľmi miest a obcí núti jednotlivé samosprávy normatívne upravovať pravidlá parkovania, resp. aj státia, čo v mnohých prípadoch so sebou prináša zásah do práv a oprávnených záujmov fyzických a právnických osôb (účastníkov cestnej premávky). Vzhľadom na to, že len prokuratúra Slovenskej republiky je oprávnená vykonávať dozor nad zákonnosťou postupov a rozhodovania orgánov územnej samosprávy, bolo priam jej povinnosťou tieto právne úpravy, potencionálne spôsobilé zasiahnuť do práv a oprávnených záujmov, zachytiť a vyhodnotiť v zmysle zákonných požiadaviek.
Previerky zachovávania zákonnosti boli vykonané vo všetkých mestách a vybraných obciach Slovenskej republiky.
Zamerané boli na preskúmanie zákonnosti v podstate všetkých druhov normatívnych správnych aktov prijatých za účelom regulácie parkovania na území miest a obcí, teda nielen tých všeobecne záväzných nariadení, ktorých prijatie sa predpokladá v zmysle cestného zákona (dočasné parkovanie), resp. zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (trvalé státie), ale aj všeobecne záväzných nariadení miest a obcí, ktoré síce boli prijaté za iným účelom ako regulácia parkovania, ale svojou úpravou tiež zasahovali do úpravy parkovania/státia/zastavenia na územiach miest a obcí.
Osobitnú skupinu tvorili tzv. iné správne akty, označené ako napr. Prevádzkový poriadok, Zásady parkovania a pod., ktoré sa normatívnym spôsobom snažili upraviť reguláciu parkovania v mestách a obciach rovnakým spôsobom, ako všeobecne záväzné nariadenie, ale s tým rozdielom, že zákon takúto normatívnu úpravu vo forme iného správneho aktu jednak nepozná, a v mnohých prípadoch tieto akty boli prijímané mimo zastupiteľstva danej samosprávy, teda bez akejkoľvek verejnej kontroly a možnosti ovplyvnenia jeho textu. V tomto prípade Generálna prokuratúra Slovenskej republiky reagovala okrem iného na zistenia vyplývajúce z nezákonnej regulácie parkovania v mestskej časti Bratislava – Petržalka.
Drvivá väčšina poznatkov vyplývajúcich z vykonaných previerok sa týka zistenej nezákonnosti, na ktorú orgány prokuratúry reagovali podaním protestu prokurátora resp. upozornením na porušenie zákona. Boli zistené viaceré porušenia zákona v oblasti určenia základných podmienok dočasného ako aj trvalého parkovania na území miest a obcí, viaceré formy porušenia antidiskriminačného zákona, porušovanie práv osôb so zdravotným znevýhodnením a v neposlednom rade nezákonné ukladanie rôznych povinností obyvateľom miest a obcí, často až bizarného charakteru. Tiež boli zistené prípady nemožnosti platby v hotovosti za parkovanie v mestách či obciach, čo zakladá rozpor s článkom 39a Ústavy Slovenskej republiky. Zhodnotenie zároveň definovalo odpovede na viaceré otázky odborného charakteru, ktoré neboli tak odbornou, ako i laickou verejnosťou doposiaľ vôbec riešené.
Celkovo bolo preskúmaných 577 všeobecne záväzných nariadení a iných správnych aktov týkajúcich sa regulácie parkovania – rôzne Prevádzkové poriadky a Zásady parkovania, pričom až v 460 prípadoch bolo zistené porušenie zákona (čo predstavuje až 80% nezákonných aktov), pričom na uvedenú nezákonnosť bolo reagované podaním 372 protestov a 79 upozornení prokurátora. V 9 prípadoch bola nezákonnosť zo strany miest odstránená po prerokovaní záverov z vykonanej previerky bez potreby podať akékoľvek opatrenie prokurátora, a to na základe ich vlastného rozhodnutia.
Na základe sumarizácie poznatkov o stave zákonnosti právnej regulácie parkovania na území miest a obcí považuje generálna prokuratúra za nevyhnutnú legislatívnu zmenu zákonnej úpravy dočasného parkovania tak, aby táto reagovala na súčasné trendy a stav, v akom sa v tomto čase nachádza realizácia parkovania najmä v mestách (napr. právna úprava rezidentského parkovania).
S poukazom na rozsah a závažnosť porušení zákona na úseku parkovania v mestách a obciach sa generálny prokurátor Slovenskej republiky rozhodol iniciovať multilaterálne pracovné stretnutie za účasti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ako vecného gestora danej legislatívy, ako aj zástupcov oboch samosprávnych združení, a to Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska, ktoré sa bude konať na pôde Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky na začiatku roka 2026.
Podrobnosti nájdete v úplnom znení zhodnotenia:
